Úvod » POCTA DŽÍPU

POCTA DŽÍPU

... a všem mužům, kteří bojovali za svobodu a mír v Evropě

           


John North Willys koupil overlandskou automobilovou divizi společnosti Standard Wheel Company, která existuje od roku 1903. V roce 1912 byla společnost přejmenována na Willys-Overland Motor Company. V roce 1926 byl Willys-Overland třetí největší automobilkou v Americe. V důsledku Velké hospodářské krize, nicméně, společnost musí podat návrh na bankrot. Značka obnovena v roce 1936 jako Willys-Overland Motors Inc Společnost sídlí v Toledu v Americkém státě Ohio.

John N. Willys (1873-1935) Den Erfolg des Jeep durfte er leider nicht mehr erleben.John N. Willys (1873-1935) Bohužel,  nebylo mu dovoleno zažít větší úspěch Jeepu.

                                                                            

Prodejce automobilů údajně objednal asi tucet vozidel značky Overland. Objednaná vozidla však nedorazí několik měsíců. Willys se pak rozhodne navštívit Overland a povšimnou si, jak špatné to je pro Overland. V roce 1908 je divize Overland Automotiv prodána J.N.Willysovi...

                                                                           

 

Instalace motoru L-134 "GoDevil" ve Willys-Overland

V roce 1940, Spojené státy byly na pokraji vstupu do války. Americká armáda zoufale potřebuje náhradu za nevyhovující motocykly a navrhuje první specifikaci pro průzkumné vozidlo s pohonem 4x4. Výběrové řízení na 70 pilotních vozidel bude zasláno 135 výrobcům v USA. Pouze tři výrobci (Willys, Bantam a Ford) reagují, přičemž Ford oddaluje definitivní závazek. Pouze Bantam může splnit časový limit a dopraví vozidla včas. Willys potřebuje trochu více času na jeho "Quad" model (viz obrázek), ale produkuje mnohem levnější. Bantam byl malý výrobce automobilů, který nikdy nedokázal napsat černá čísla ve své téměř desetileté historii. Vůdci armády si to uvědomují. Potřebují silné partnery, kteří jsou schopni vyrobit požadovaná množství a přimět Ford k účasti na projektu s modelem "Pigmy".

Od října 1941, Willys a Ford sdíleli licenci na stavbu džípu. Willys staví Jeep MB (viz foto), Ford Jeep GPW. Oba výrobci nyní vyrábějí prakticky identická vozidla, která se kromě několika drobných detailů liší pouze písmeny "Willys" nebo "Ford". Bantam nemůže držet krok s vysokými výrobními náklady, ale je oceněn objednávkou na výrobu přívěsu Jeep (Trailer Bantam T3). Do roku 1945 postavil Willys celkem asi 360 000 vozidel.

  1. července 1945 Willys představil civilní verzi Džípu CJ-2A. 31. července 1945 vyprší platnost licenční smlouvy se společností Ford a všechna licenční práva jsou vrácena Willysovi. V září 1945 Willys vyrobil poslední Jeep MB, Ford vyrobil svůj poslední Jeep GPW podle plánu v červenci.

 

1946, poptávka po Jeepu se zvyšuje. Willys nyní také buduje CJ-3A. Do konce výroby v roce 1953 vyrobila kolem 132 000 kusů. V letech 1947-1965 je  automobil Willys Jeep postaven 200000 krát. V roce 1952 byl Jeep přepracován, CJ-3B se nyní prodává 155000 ks až do roku 1968. Mimo jiné nová verze dostane nový, silnější motor (F-Head), který nyní produkuje 70 hp při 4000 ot/min.

Willys-Overland byl v roce 1953 převzat Kaiserem a změnil název společnosti na Willy's Motor Company. O rok později, CJ-5 debutuje, je nyní postaven asi 30 let.

V roce 1963 společnost změnila svůj název na Kaiser-Jeep Corporation. V roce 1965 výroba Willys wagons and Trucks skončila, jméno Willys nyní zcela zmizí. V roce 1970 získala společnost Kaiser-Jeep (AMC (American Motors Corporation). Od roku 1987 je Společnost American Motors součástí Chrysler corporation, která se v roce 1998 sloučila s Daimlerem a nyní je jedním z 5 největších výrobců na světě jako Daimler-Chrysler.